Google werkt aan een grote update die de manier waarop we online zoeken zal veranderen.
De update, genaamd MUM, wordt nu al gebruikt bij het verbeteren van de zoekresultaten rondom coronavaccins.
Er staan meer grote veranderingen op de agenda. En volgens een topmanager bij Google kunnen we die eerder verwachten dan je denkt.
In 2019 introduceerde Google BERT, een technologie waarmee de zoekmachine complexere zoekopdrachten kon begrijpen. Het was de grootste vooruitgang ooit in de geschiedenis van zoeken op het web.
Twee jaar later is het tijd voor weer een verbetering. Google laat nu de eerste glimp zien van de volgende update en geeft aan dat deze duizend keer krachtiger is dan zijn voorganger.
“Multitask Unified Model, oftewel MUM, gaat de manier waar op we online zoeken veranderen. De nieuwe update van Google kan één enkel antwoord tonen dat het heeft samengesteld uit verschillende bronnen”, vertelt Google Search-topmanager Pandu Nayak tegenover Insider.
MUM kan verschillende vormen van informatie verwerken. Denk hierbij aan tekst, afbeeldingen en audio. Dat betekent dat gebruikers deze verschillende soorten media in de toekomst ook kunnen gebruiken bij hun zoekopdrachten. Het wordt bijvoorbeeld mogelijk om een foto van een paar schoenen te uploaden en vervolgens aan Google te vragen of de afgebeelde schoenen geschikt zijn om mee te joggen.
"Het is straks mogelijk om een afbeelding in Google Search te uploaden en er een vraag bij in te typen," vertelt Nayak. "Voice zou wellicht ook tegelijk met de zoekopdracht van de foto gebruikt kunnen worden," voegt hij eraan toe.
'Ik zou teleurgesteld zijn als het nog vijf jaar duurt'
Google werkt op dit moment nog hard aan MUM. Het bedrijf is op sommige onderdelen nog aan het uitvogelen hoe het precies moet gaan werken. Maar volgens Nayak zal het niet lang meer duren voordat Google enkele van de nieuwe onderdelen uitrolt. "Ik zou teleurgesteld zijn als het nog vijf jaar duurt," vertelt hij. " Ik denk dat wat we nu in het lab zien zo interessant is dat we enkele onderdelen eerder zullen uitrollen."
Nayak denkt dat Google MUM op de lange termijn gaat gebruiken om de intentie van de gebruiker beter in te schatten. Dit moet kunnen door verschillende onderdelen uit een ingevoerde zoekopdracht aan elkaar te koppelen en hieruit één zoekopdracht te fabriceren.
Google Search-topman Prabhakar Raghavan gaf tijdens de recente Google I/O-ontwikkelaarsconferentie hier al een voorbeeld van. Hij vroeg Google: "Ik heb Mt. Adams beklommen en wil nu Mt. Fuji beklimmen in de herfst, wat zou ik anders moeten doen?" Een vraag als deze zou normaal binnen twee tot drie losse zoekopdrachten tot een goed antwoord moeten komen. Google wil dit met MUM beperken tot één.
Google doet dit in feite al op een simpelere manier met zogenoemde Knowledge Panels. Dat zijn de informatieblokken die bovenaan de zoekpagina verschijnen waarin een kort en passend antwoord op de zoekopdracht gegeven wordt. Google wil MUM gaan gebruiken om deze informatie te verbeteren en te verdiepen, aldus Nayak.
En hoewel deze verbeteringen nog wel even op zich laten wachten, zijn de eerste voordelen van MUM al subtiel terug te vinden bij zoekopdrachten rondom coronavaccins. Google heeft namelijk toegegeven dat het MUM al inzet om de resultaten over dit ontwerp te verbeteren.

Google werkt ook aan AI-verbeteringen
Maar MUM is niet het enige wat er bij Google op de planning staat om zoeken slimmer en menselijker te maken. Een ander belangrijk nieuw onderdeel is LaMDA. Hiermee moet communiceren met AI (kunstmatige intelligentie) natuurlijker aanvoelen voor de gebruiker.
Al deze nieuwe technologieën veranderen niet alleen hoe de gebruiker omgaat met Google, maar veranderen ook hoe Google intern omgaat met haar zoekmachine. Er komen een hoop nieuwe uitdagingen bij kijken.
Volgens Nayak is MUM nu getraind op een klein onderdeel van het web, wat Google als "hoge kwaliteit" bestempeld. Maar de AI die hierbij gebruikt wordt is ietwat controversieel. Twee onderzoekers op het gebied van ethisch gebruik van AI lieten weten dat er mogelijke problemen zijn met de inzet van de technologie. Google heeft de twee daarop de laan uit gestuurd.
Daarnaast is Google ook bezig met het strijden tegen critici van de antwoordblokken die het bovenaan de zoekpagina aanbiedt. Volgens deze critici klikken mensen hierdoor niet meer door naar de website waar Google de originele informatie vandaan haalt.
Volgens Nayak zouden de op stapel staande veranderingen gebruikers juist helemaal niet tegenhouden om door te klikken. " Gebruikers halen een hoop extra waarde uit het doorklikken naar de diepere discussie," vertelt hij. "Ik geloof heilig dat dit soort complexe behoeften nooit door een kort antwoord vervuld kunnen worden."
Meer over Google? Bekijk ook deze stukken eens:
- Britse toezichthouder onderzoekt neprecensies op Google en Amazon
- Google stelt blokkeren volgcookies in internetbrowser Chrome uit tot eind 2023
- ‘Big tech’ begeeft zich op de financiële markt – DNB roept op tot nieuwe regels en meer Europees toezicht
- Europese Commissie gaat bekijken of online reclametechnologie van Google de concurrentie verstoort
- Zoekmachines hoeven niet meer te betalen voor een plek in het Android-keuzescherm – Google hoopt zo een Brusselse megaboete te voorkomen